Onderhoud buitenboordmotor
Het seizoen gaat weer beginnen en uw buitenboordmotor heeft nog wat onderhoud nodig. Maar waar moet u dan allemaal aan denken? Wij geven u wat tips om uw buitenboordmotor veilig de zomer door te helpen.
Startproblemen buitenboordmotor
De kans is groot dat u buitenboord motor de hele winter heeft stilgestaan. Het is belangrijk dat u controleert of deze nog goed start. Als er problemen optreden is de kans groot dat dit ligt aan de oude benzine. Benzine ouder dan 4 weken kan niet meer gebruikt worden. Vaak zitten dan de leidingen verstopt en in het ergste geval ook de carburateur. Mocht dit het geval zijn. Reinig dan de leidingen en eventueel de carburateur Als de problemen aanhouden na het reinigen van de leidingen. Of heeft u last van uitvallen van de motor of haperingen in het gas? Dan kunt u het best contact opnemen met een onderhoudsbedrijf.
Bij stilstand van 4 weken of langer dient u de benzine te verwijderen. U kunt ook de motor leeg draaien. Zo voorkomt u verstoppingen in de leidingen.
Motorolie buitenboordmotor
Een kwalitatief hoogwaardige motorolie is erg belangrijk voor uw buitenboordmotor. Anders krijgt u sneller koolafzet in uw buitenboordmotor. Onze ADDINOL Outboard lijn is zeer geschikt voor buitenboordmotoren en verminderd koolafzet. Ook beschermd het bij stilstand en tegen zoutwater. Kortom een langere levensduur van uw buitenboordmotor gegarandeerd.
4-takt olie buitenboordmotor
Bij een 4-takt buitenboordmotor wordt vaak een 10w30 olie gebruikt, maar ook 10w40 en 25w40 komen voor. Raadpleeg altijd uw onderhoudsboekje voor de juiste motorolie voor uw buitenboordmotor! Let hierbij niet alleen op kwaliteit. De viscositeit is in dit geval ook belangrijk. raadpleeg uw onderhoudsboekje voor de juiste specificaties.
2-takt olie buitenboordmotor / Mengverhouding 2 takt buitenboordmotor
Bij een 2-takt buitenboordmotor is het belangrijk om naast kwaliteit te letten op de juiste mengverhouding. Dit staat altijd vermeld in uw onderhoudsboekje en is vaak 1:50. Bij een 2-takt buitenboordmotor word er olie vermengd met benzine. Dit zorgt direct voor de smering van uw buitenboordmotor. U heeft dus geen aparte olietank. De olie wordt uiteindelijk mee verbrand met de benzine. Ook de 2-takt olie voor buitenboordmotoren kent een biologische afbreekbare variant.
Staartstuk olie
Staartstuk olie is vaak een 75w90 olie. Er wordt aangeraden deze olie elke winter te verversen. En regelmatig te controleren op lekkages van het staartstuk. Ook bij staartstuk olie geld: let altijd op de kwaliteit!
Wilt u graag hulp bij het bepalen van de juiste motorolie voor de buitenboordmotor of voor de juiste olie voor een staartstuk? Neem dan hier contact met ons op!
Bent u in het bezit van een groter schip. Neem dan een kijkje bij ons Marine assortiment.
Koelstraal controleren
Het is belangrijk de koelstraal te controleren voordat u weer gaat varen. Dit is gemakkelijk te zien achter uw buitenboordmotor als uw vaart. Het kan voorkomen dat het gat waar de straal doorheen gaat wat verstopt zit. Dit kun u zelf proberen te openen.
Hoe vaak heeft een buitenboordmotor onderhoud nodig?
Gemiddeld na 25 tot 40 uur varen. In het onderhoudsboekje kunt u precies vinden waar, wanneer en hoeveel onderhoud uw buitenboordmotor nodig heeft.
nico zegt
Hallo
ik heb nog een liter 4 takt olie staan de SAE 0W-40
kan ik deze samen met de 10W-30 gebruiken voor mijn Honda 4 stroke 25 pk buitenboordmotor
ik hoor graag van u
mvg
nico van Empel
Mike Vroege zegt
Goedemorgen Nico,
Bedankt voor uw reactie.
Ik raad af om deze olie te mengen. Het mengen van verschillende viscositeiten of verschillende merken is geen goed idee.
Dit veranderd de samenstelling van de olie en kan op lange termijn nadelige gevolgen hebben voor de kwaliteit van de olie.
Mocht u verder nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op!
Met vriendelijke groet,
Mike Vroege